Aikuisenakin voi oppia uimaan

Jos on selvinnyt lapsuudesta oppimatta uimaan, opettelu voi aikuisena tuntua hirvittävältä tai nololta ajatukselta. Aikuisena voikin olla vaikeaa oppia asioita, jotka eivät lapsena vaadi juuri vaivannäköä. Tunteiden ei pidä kuitenkaan antaa estää. Kuka tahansa voi oppia uimaan, jopa sen iän jälkeen, jolloin taito olisi ollut helppo oppia. Kaikkien kannattaa opetella uimaan, koska uiminen tuntuu mahtavalta. Vedessä olet periaatteessa kala!

Olonsa tunteminen mukavaksi vedessä ei ole vain turvallisuustaito vaan parantaa myös elämänlaatua. On varmasti olemassa tutkimuksia siitä, kuinka vesiterapia on toimiva juttu tai kuinka uiminen vahvistaa peruslihaksia tai kuinka se on kevyempää nivelille kuin juokseminen. Vedessä ihminen voi tuntea olevansa onnellisimmillaan. Se on äidin kohdun turvaan palaamista muistuttava elämys. Vaikka joogastudioita voi olla nykyisin helpompi löytää kuin uimahalleja, uimisen jälkeen olo voi olla enemmän zen.

Todellisille aloittelijoille

Jos et todella osaa uida, tarvitset altaan oppiaksesi. Kuin pyörällä ajon opettelu, ensin pitää totutella liikkeisiin ja lopulta taito tulee luonnostaan. Uimakoulu on välttämätön aloittelijalle. Monet yksityiset firmat tarjoavat opetusta ja kaupungilla voi olla myös tarjolla uimakouluja. Tärkeintä on muistaa, että on monia muitakin kaltaisiasi. Uimakoulussa hyvä opettaja näyttää, miten voi saavuttaa yleisen mukavuuden tunteen vedessä, miten hengittää ulos veden alla puhaltamalla kuplia, ja miten potkia käyttäen apuna tukea. Kun kaiken oppimansa yhdistää, tajuaa osaavansa uida.

Ennen kuin suuntaa uimakouluun, tulee hankkia oikeat varusteet. Naisille uimapuku on välttämätön ja miehille uimahousut, jotka eivät ole valtavankokoiset shortsit. Tarkoituksena on valita asu, joka ei hidasta etenemistä altaassa. Uimalasit on myös hyvä hankkia. Jos tukka on pitkä, myös uimalakki voi tulla tarpeeseen. Silikonista valmistetut uimalakit eivät vedä hiuksia niin paljon. Alan erikoisliikkeissä myyjät voivat ottaa huomioon uimatason ja ohjata oikeaan suuntaan. Hankintojen ei tarvitse olla kovin kalliita.Metatasolla voi olla hyödyllistä ajatella uinnin tiedettä, kun on väsynyt ja kierrokset vaikuttavat vaikeilta. Kelluminen keskittyy sen ympärille, että lantio pysyy ylhäällä: jos pystyt puskemaan vartalon keskiosan veden päälle, muun vartalon pitäisi pysyä sen mukana. Jos tunnet uppoavasi, pidä lantiosi ylhäällä. Hengitä hitaasti ja varovasti ja anna veden tukea sinua.

Neuvoja edistyneemmille

Jos osaat uida eli kellua, polkea vettä, tehdä perustason vapaantyylin vetoja tai rintauintia, sinulla menee jo hyvin. Seuraavaksi kannattaa keskittyä tekniikkaan. Se on iso osa nopeammaksi eli tuotteliaammaksi oppimista vedessä. On hyvä tietää, kuinka pitkä allas on, jotta tietää kuinka paljon edistyy saadessaan lisää voimaa ja taitoa.Freestylesta eli vapaatyylistä kannattaa aloittaa. Useimmat ihmiset iskevät kätensä veteen ja nostavat sen ylös toiselta puolelta. Parempi tyyli on kuitenkin vetää käsi kehon alta ennen kuin sen nostaa ylös vedestä. Näin saa työnnettyä mahdollisimman paljon vettä pois alta ja eteneminen nopeutuu. Sääntö pätee myös selkäuintiin, paitsi että työnnät vettä alas sivuiltasi. Hyvä vinkki on alkaa hengittää vartalon molemmilla puolilla. Vapaassa tyylissä kaava on: veto/veto/hengitys/veto/veto/hengitys. Mitä nopeammin omaksuu tämän tavan, sen parempi. Näin ei ole liian riippuvainen yhdestä kädestä ja vartalon lihakset ovat paremmin tasapainossa. Oikeanlainen hengitystekniikka on myös iso osa uintikestävyyttä – lopulta voi päästä tilanteeseen, jossa voi uida kokonaisen kierroksen hengittämättä.

Neuvoja edistyneemmille

Uimalaudan kanssa potkiminen voi saada tekniikan tarpeeksi hyväksi niin, että kun lisää kädet ei enää edes mieti jalkojaan. Ideaali potku on juuri veden pintatasossa, ei kuitenkaan niin korkealla, että jalat tulevat paljon ylös vedestä, roiskivat ja tuhlaavat energiaa, mutta ei myöskään niin syvällä, että paljon energiaa tuhlaantuu veden alla. Jos haluaa harjoitella käsiään, jalkojen väliin voi asettaa vedettävän poijun, joka estää jalkoja uppoamasta. Jotkut käyttävät myös uimaräpylöitä opetellessaan parempaa tekniikkaa.