Hiilareiden tankkaus ja nesteytys Triathlonin aikana

Hiilareiden tankkaus ja nesteytys Triathlonin aikana

Triathlon on laji, joka koettelee urheilijaa monella tavalla. Se haastaa eri lajein ja lajin kilpailijalle onkin erittäin tärkeää pitää kehostaan hyvää huolta. Kilpailun aikana tulee pitää huolta nesteytyksestä ja energiansaannista, jotta voimat riittäisivät täysillä loppuun saakka. Mutta mitä kaikkea kisaan valmistautuminen vaatii? Selvitimme, kuinka triathlon-kilpailijat valmistautuvat kisoihin ja miten he varmistavat jaksamisensa maaliin saakka.

Tankkaamalla parempi tulos

Kilpailija valmistautuu tulevaan koitokseen ja aloittaa huolellisen tankkaamisen jo kilpailuaamuna. Aamiaisen tulisi sisältää hiilihydraatteja noin 100-200 gramman verran. Rasvaa kannattaa nauttia kohtuudella. Nopea sulavuus on tässä avainasemassa. Tarkoitus ei ole tukkia suolistoa, vaan tällä tavoin kilpailija selviää pitkästä urheilusuorituksesta ilman kiirettä vessaan.Jokaiseen urheilulajiin kuuluu luonnollisesti nesteytys, mutta triathlonin aikana toteutettavaa nesteytystä ja hiilihydraattien tankkausta on tutkittu ja on saatu selville tankkauksella olevan merkittävää hyötyä kilpailun tuloksen kannalta. Triathlon on vaativa, kolmen urheilulajin kilpailu ja tutkimusten mukaan kilpaililjan suoritusta voidaan parantaa nauttimalla energianlähteitä kilpailun aikana. Pelkkä vesi ei siis riitä tässä kolmen lajin rankassa kilpailussa.Triathlon rasittaa kilpailijaa pitkäaikaisesti, sillä siihen kuuluu ensin uinti, tämän jälkeen pyöräily ja lopuksi juoksu. On tutkittu, että pyöräilyn aikana nautituista hiilihydrateista on hyötyä viimeisellä juoksuosuudella. Tämän vuoksi kilpailijoille annetaankin erityistä maltodekstriini-fruktoosi-liuosta, jotta hiilihydraattien saanti olisi taattu kilpailun viimeiselle osuudelle. Liuoksen nauttiminen voi tehostaa suoritusta niin, että kilpailija voi päästä maaliin paria minuuttia aikaisemmin kuin jos hän olisi nauttimatta hiilihydraatteja pyöräilyn aikana. Jos taas tankkaamista ei ole huolella mietitty, voi kilpailu sujuakin odotettua huonommin.

Triathlon rasittaa

Tutkimustulokset siis puhuvat puolestaan ja onkin tärkeää saada sekä nestettä että hiilareita sopivassa suhteessa. Näin energia ei lopu ja kilpailija ei väsähdä ja hidastu viimeisellä osuudella. Tulisi kuitenkin ottaa huomioon, että pelkkä vesi ei ole hyvä vaihtoehto, jotta kilpailijan veri ei laimenisi liikaa. Tästä syystä natrium-lisällä terästettyä vettä kannattaisi juoda veden sijaan tai lisäksi. Jos kilpailija on huolissaan vatsavaivoista, voi jo pelkkä natriumliuoksella purskuttelu auttaa ja tuoda tarvittavaa boostia loppusuoritukseen.

Vatsavaivojen välttäminen

Jotkut kilpailijat voivat saada triathlonin aikana nautituista energialisistä ikäviä vatsavaivoja. Jo vatsavaivojen pelko voi saada suorituksen heikkenemään. Triathlonisteille on olemassa erityisiä ravintoaineita sisältäviä geelejä, joiden syömistä kannattaa kokeilla jo etukäteen. Ne sisältävät hiilihydraatteja helposti ja nopeasti nautittavassa muodossa. Voi olla virhe kokeilla itse kilpailun aikana jotain uutta tuotetta, johon kilpailijan vatsa ei ole vielä tottunut. Tämä pätee niin juomiin, geeleihin kuin patukoihinkin. Kilpailija joutuu pahimmassa tapauksessa kärsimään vatsakivuista koko triathlonin ajan. Tämä voi pilata koko kilpailun, joten energialisiä tulisi maistella ja kokeilla jo paljon ennen kilpailua!

takaisin energiaa

Liikatankkausta ei suositella, jotta voitaisiin välttää kilpailun aikaiset vatsavaivat. Kilpailija menettää kilpailun aikana hurjan määrän energiaa, mutta kaloreita voidaan silti nauttia vain sen verran, mitä oma keho antaa myöden – paljonko oma keho pystyy käsittelemään hiilihydraatteja. Oman kehon rajat oppii harjoittelemalla. Kannattaa kokeilla tiettyjen kalorimäärien nauttimista harjoitusten aikana. Näin saat selville, mistä määristä vatsasi ei ainakaan pidä. Hyvä ohjenuora on tankata pyöräilyn aikana 250-300 ja juoksun aikana 200-250 kilokaloria tunnissa. Tarkoituksena on, että kilpailijan energiat riittävät loppuun asti, mutta ilman energiavalmisteiden aiheuttamia inhottavia vatsakramppeja, jotka vain huonontavat suoritusta. Tarkoituksena on selvitä triathlonista kunnialla, ilman vatsavaivoja ja niin, että energiaa riittää loppuun asti. Kilpailijan on helppo hymyillä siinä vaiheessa, kun maaliin on saavuttu reippaasti, ilman energiavajetta.