Jalkaa toisen eteen

Patikoiminen on hyvä laji, jos haluaa kuntoilun lisäksi nauttia maisemista ja ulkoilmasta ja ladata akkuja. Patikoimiseen ei tarvita erityistaitoja: pitää vain pystyä kävelemään ja tietää missä on. Aloittelijana suurin virhe on asettaa tavoitteet liian korkealle ja valita joko liian pitkä tai liikaa kiipeämistä sisältävä reitti. Pidempiä reittejä varten kannattaa noudattaa ensin treeniohjelmaa aivan kuten muissakin kestävyyslajeissa. Reittiin kannattaa tutustua etukäteen, jotta tietää mitä odottaa, mutta sitä ei tarvitse opetella ulkoa.

Jalkaa toisen eteen

Patikointi on helppo laji aloittaa, koska mitään kovin erityisiä varusteita ei tarvita. Aloittelijalle tyypillinen virhe on pukeutua esimerkiksi farkkuihin, joista tulee painavat, jos ne hikoavat tai kastuvat. Kannattaa valita treenivaatteet, jotka on suunniteltu aktiivisena olemista varten. Pitkät housut tai trikoot ovat hyvä suoja esimerkiksi reitin varrella olevien pensaiden varalta. Pitkähihainen paita on myös turvallisin valinta, mutta hihat voi kääriä ylös, jos tulee kuuma. Kengät ovat tärkeä varuste patikoitaessa. Hyvä pari lenkkitossuja, vaellus- tai trail-kenkiä on yleensä varmin vaihtoehto. Jos kaapin perällä on vanha vaelluskenkäpari, voi olla turvallisinta jättää ne kaappiin, sillä ne saattavat aiheuttaa rakkoja. Samoin uudet kengät tulisi ajaa sisään. Seuraavana listalla on reppu, vettä, välipalaa ja ylimääräisiä kerroksia. Patikoimaan lähtiessä tulisi varautua sateeseen ja lämpötilanvaihteluihin.

Kartta ja kompassi

Patikoitaessa on keskeistä tietää, missä on ja minne on menossa. Kartan ja kompassin lisäksi voi käyttää myös elektronista navigointia. GPS osoittaa sijainnin satelliittien avulla. Useimmissa älypuhelimissa on GPS sisäänrakennettuna. Kartta kannattaa kuitenkin pitää mukana paperisena versiona, joko ostettuna tai tulostettuna, sillä puhelimet voivat esimerkiksi pudota tai kastua patikoitaessa. GaiaGPS- ja AllTrails-sovelluksista löytyy monia reittejä, joita muut patikoijat ovat jakaneet. Puhelimella kartat saa ladattua niin, että niitä voi käyttää myös puhelimen ollessa offline-tilassa. Jos puhelimen laittaa lentotilaan ennen patikointia, akku ei kulu, jos puhelin menee kentän ulkopuolelle ja alkaa etsiä signaalia. GPS-paikannus voi olla käytössä vaikka puhelin olisi lentotilassa.

Kartta ja kompassi

Patikoimaan kannattaa lähteä aikaisin, jos haluaa välttää suosituilla reiteillä olevia väkijoukkoja. Kaikkiin patikointiretkiin pitää valmistautua hieman, vaikka valmistautuminen voi viedä vain muutaman minuutin. Säätiedotus tulee tarkistaa ennen patikoimaan lähtöä. Esimerkiksi vuoristossa sää voi olla hyvin erilainen kuin lähimmässä kaupungissa. Jos sääolosuhteet näyttävät hyvin huonoilta, patikointia kannattaa siirtää seuraavaan päivään.

Säästä energiaa

Patikoitaessa vakaa on parempi tyyli kuin nopea. Etenkin pitkällä vaelluksella energiaa kannattaa säästää, sillä ikinä ei voi varmasti tietää, mitä on edessä. Reitiltä saattaa esimerkiksi eksyä tai lähteä vahingossa pidemmälle reitille lyhyemmän sijaan. Verkkaiseen tahtiin patikoitaessa voi myös nauttia kaikista aisteista ja ulkoilmasta. Jos patikoi ryhmässä, kannattaa pysyä ryhmän mukana. Jos ryhmä päättää jakaantua, tulisi sopia, missä ryhmä kokoontuu uudestaan. Kannattaa myös muistaa katsoa mihin astuu, sillä yllättävän monet ihmiset nyrjäyttävät nilkkansa patikointiretkellä. Kivien ja juurien lisäksi maastossa saattaa myös olla myrkyllisiä villieläimiä kuten käärmeitä. Erityisen varovainen kannattaa olla, jos pitää päässään kuulokkeita.

Jos luulet eksyneesi, ensimmäinen asia on pysähtyä. Seuraavaksi kannattaa katsoa kartasta, näyttääkö mikään tutulta. Jos ei, tulisi palata samaa reittiä pitkin, kunnes ympäristö alkaa näyttää tutulta. Jos jonkin matkaa palattuaan kaikki näyttää yhä vieraalta, tulisi pysähtyä taas. Jos puhelin löytää kentän, voi soittaa hätänumeroon. 112-sovellus paikallistaa puhelimen sijainnin. Voi myös huutaa ”apua” säännöllisin väliajoin. Jopa kokeneemmat patikoijat eksyvät, joten eksymistä ei kannata pelästyä. Samaa reittiä pitkin palaaminen ratkaisee ongelman lähes aina.