Kestävyysurheilu altistaa toisinaan myös vammoille

 

Liikunta tuo elämään paljon iloa ja energiaa, mutta kestävyysurheilussa harjoittelu kannattaa suunnitella huolellisesti, jotta välttyy turhilta vammoilta. Riskit kasvavat aina, kun jotain lajia treenataan yli 10 tuntia viikossa. Triathlonin hyvä puoli on, että laji on varsin monipuolinen myös treenivaiheessa ja aina voi vaihtaa esimerkiksi juoksutreenistä uintiin, mikäli jokin kohta alkaa kipeytyä. Laji on kuitenkin väistämättä rankka koko kropalle ja erityisesti kilpailutilanteissa joutuu usein venymään äärirajoilla. Tämä altistaa väistämättä myös loukkaantumisille. Vammoilta on mahdollista suojautua järkevällä harjoittelulla, lämmittelyllä ja oman kropan kuuntelemisella.

Oikea suoritustekniikka auttaa suojautumaan rasitusvammoilta

Triathlon laittaa koville niin lihakset, jänteet kuin luutkin. Rasitusvammat ovat yleisiä ja maltti onkin valttia erityisesti silloin, kun harjoittelu aloitetaan pidemmän tauon jälkeen tai rasitusta tai matkaa lisätään. Kaikista tärkeintä jokaisessa lajissa on oikea suoritustekniikka. Kannattaa siis alusta asti kiinnittää huomiota siihen, että niin juoksu, uinti kuin pyöräilykin tapahtuu oikealla tekniikalla. Monelle harrastajalle on hyötyä esimerkiksi uinnin peruskurssista, mikäli ei ole koskaan opetellut monipuolista uintitekniikkaa. Kursseja järjestetään myös aikuisille ympäri maata ja niiden avulla moni saa saman tien uintiin lisää vauhtia ja tehoa. Myös juoksussa tekniikka on olennaisessa osassa – samoin kuin oikeanlaiset juoksukengät. Kengät kannattaa valita ammattilaisen avustuksella, eikä niiden kohdalla kannata liikaa säästää.

Suuntaa kuntosalille – ohjelman kanssa

Triathlonisti treenaa tietenkin monipuolisesti kaikkia kolmea lajia, mutta yhtä tärkeää on huolehtia lihastasapainosta. Sovi tapaaminen personal trainerin kanssa ja tee hänen johdollaan kattava kuntosaliohjelma – huomaat, että panostaminen kannattaa. Tasapainoisesti treenattu keho toimii parhaiten kaikissa lajeissa ja vahvat lihakset suojaavat tehokkaasti mm. ikäviltä selkävaivoilta.

Levon, ravinnon ja urheilun tasapainon ymmärtäminen

Tärkeää on huolehtia treenien lisäksi myös riittävästä levosta, ravinnonsaannista, nesteytyksestä ja venyttelystä. Treenien määrän kasvaessa kasvaa myös levon ja ravinnon tarve. Myös unen laatu korostuu ja saatat huomata, että säännöllinen unirytmi tuo harjoitteluun huomattavia etuja.

Erityisesti alkuinnostuksen vallassa nämä saattavat kuitenkin unohtua ja tämä kostautuu varmasti myöhemmin. Lihakset tarvitsevat voimistuakseen riittävästi lepoa ja ravintoa. Venyttely auttaa välttämään revähdyksiä. Urheilijan on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että hän nauttii päivän aikana riittävästi vettä ja esimerkiksi palautusjuomaa. Monesti kehittyminen hidastuu hurjastakin treeniputkesta huolimatta ja tällöin syyksi paljastuu yllättävän usein riittämätön lepo ja ravinto. Tämä on ymmärrettävää, sillä uuden harrastuksen lisäksi monien täytyy mahduttaa päivän aikatauluunsa myös usein vaativakin työ, perhe-elämä ja muut arjen kiireet. Tässä jos missä tasapaino on ensiarvoisen tärkeää ja omasta jaksamisesta kannattaa todella pitää huolta. Esimerkiksi lihashuolta kannattaa suosiolla laskea osaksi treeniaikaa, sillä jos venyttelyn jättää tehtäväksi ”myöhemmin kotona” se mitä luultavimmin unohtuu.

Aseta itsellesi sopivat tavoitteet ja nauti urheilun hyödyistä

Vaikka kestävyysurheilu tuo mukanaan riskejä, on sillä tietenkin pääasiassa äärimmäisen positiivinen vaikutus elämään. Säännöllinen ja riittävän tehokas urheilu kasvattaa kuntoa ja saa aineenvaihdunnan vilkastumaan ja auttaa pitämään kehon kolesteroli- ja sokeriaineenvaihdunnan toimivina. Triathlon sopii lajiksi ihan kaiken ikäisille ja kaiken kuntoisille ja siitä on jokaiselle hyötyä. Harjoittelu kannattaa kuitenkin aloittaa siten, että kartoittaa rehellisesti oman lähtötilanteen ja pitää tavoitteet realistisina. Iän karttuessa palautuminen kuitenkin hidastuu edelleen, joten on entistä tärkeämpää antaa keholle urheilun vastapainoksi riittävästi lepoa. Jos taas aiemmasta urheilujaksosta on ehtinyt kulua pidemmän aikaa, vaaditaan alussa kärsivällisyyttä ja hitaampaa etenemistä. Tämä kuitenkin palkitsee myöhemmin, kun ei tarvitse pitää kuukausien taukoa ikävien vammojen takia.