Liikunnasta saattaa kadota ilo, jos treenaaminen muuttuu liialliseksi

Liikunta tuo elämään paljon hyvää, auttaa jaksamaan ja parantaa jopa unenlaatua. Monille liikunta on keino purkaa päivän stressi ja sellaisena toki erittäin toimiva. Toisinaan hauska harrastus voi muuttua jo liiankin intensiiviseksi ja treenaaminen saattaa muuttua liian kovaksi. Kaikille osuu kuitenkin aina välillä päiviä, jolloin liikkuminen ei huvittaisi ja itseään joutuu pakottamaan liikkeelle. Tämä on normaalia ainakin niin kauan, kun liikuntasuorituksen jälkeen olo on hyvä ja tyytyväinen. Jos treenaat liian kovaa, et palaudukaan suorituksesta enää samalla tavoin ja urheilu alkaa tuntua pakkopullalta.

Liikunnasta saattaa kadota ilo, jos treenaaminen muuttuu liialliseksi

Älä anna liikunnan muuttua elämää rajoittavaksi

Jos liikunta muuttuu päivästä toiseen pelkäksi suorittamiseksi, kannattaa asiaan kiinnittää huomiota. Tällöin liikunnasta ei saa enää lisää energiaa, vaan se ainoastaan lisää väsymystä. Aluksi voi kokeilla esimerkiksi lajin vaihtoa, triathlonin kohdalla vaikkapa siirtyä hetkeksi treenaamaan ainoastaan yhtä tai kahta kolmesta lajista. Treeniohjelman vaihto saattaa tuoda lisää innostusta harrastamiseen. Jos kyseessä puolestaan on fyysinen väsyminen, on aika hieman löysätä tahtia.

Älä anna liikunnan muuttua elämää rajoittavaksi

Liian kovaan liikuntaan kuuluu usein myös ruokavalion tarkka seuraaminen. Tämä saattaa muuttua jopa pakkomielteiseksi ja voit tuntea todellista pelkoa siitä, mitä tapahtuu, jos jätät treenit väliin tai syöt jotain, mitä päivän listalla ei ole. Lepo tai herkutteluhetki kostautuu syyllisyytenä. Tämä alkaa kuitenkin olla ongelmallista, sillä elämän ei kuulu pyöriä kokonaan urheilun ja ruokailun ympärillä, päinvastoin, parhaimmillaan nämä asiat tukevat hyvää elämää.

Tarkkaile uupumisen merkkejä

Väsymisen selviä merkkejä ovat mm. se, että nukut aiempaa huonommin ja heräät väsyneenä, unohtelet asioita ja tavallisetkin asiat tuntuvat selvästi aiempaa raskaammilta. Sinun voi olla myös vaikeaa innostua edes mukavista asioista, sillä energiaa ei yksinkertaisesti ole. Monesti läheiset ihmiset saattavat huomata väsymyksen nopeammin kuin edes itse tajuat sen, sillä väsynyt ihminen ei jaksa huomioida muita ja vetäytyy helposti vain itseensä. Tämä on luonnollista, sillä väsyneenä haluaisi vain levätä, eikä muu tekeminen kiinnosta. Kannattaa kuitenkin pysähtyä miettimään asiaa, jos joku läheinen ihminen mainitsee sinulle väsymyksen merkeistä. Omalle uupumukselle tulee helposti sokeaksi.

Tarkkaile uupumisen merkkejä

Uupumuksen vallatessa alaa aktiivinen urheilija saattaa pyrkiä kompensoimaan väsymystä liikkumalla vielä aiempaa reippaammin, mutta jos keho on jo valmiiksi liian väsynyt, tämä saattaa vain pahentaa tilannetta. Kuuntele itseäsi ja seuraa, tuoko liikunta paremman olon vai oletko vain entistä väsyneempi. Terveelliset elämäntavat ovat tärkeitä, mutta et ole tule syvällä sisimmässäsi olemaan sen onnellisempi, vaikka pudottaisitkin viisi kiloa. Liikunnassa on hyvä olla tavoitteita, mutta se pitäisi tuntua hyvältä myös muista syistä.

Tauko voi tehdä ihmeitä

Jos epäilet, että olet väsynyt nimenomaan ylisuorittamisen takia, eikä liikunnan ilo löydy edes lajia vaihtamalla, kannattaa pitää suosiolla muutaman viikon tauko urheilusta. Tämä ei vielä aiheuta suurtakaan hidastusta kehityksessäsi, saat tauon otettua myöhemmin helposti kiinni. Väsyneenä treenaaminen ei ole mukavaa eikä tehokasta ja lisäksi silloin sattuu helposti loukkaantumisia. Käy samalla läpi, mitä kuormittavia asioita elämässäsi on ja voisiko niitä jotenkin helpottaa. Uupumukseen liittyy usein monia vääristyneitä ajatuskuvioita, jotka saavat ihmisen pitämään pakonomaisesti kiinni kerran tehdystä treeniaikataulusta. Opettele tunnistamaan nämä ajatukset ja miettimään loppuun asti mitä pelkäät. Monesti kyseessä on tunne, ettei omaa elämäänsä hallitse, jos aikataulut eivät pidäkään. Nämä ovat kuitenkin vain aivojen stressitilassa luomia virhepäätelmiä. Itsestään huolehtimalla ja itselleen kiltisti puhumalla pääsee niin treenissä kuin elämässäkin paljon pidemmälle kuin jatkuvalla piiskaamisella. Lepotauon jälkeen voit rauhallisesti kokeilla miltä liikunta tuntuu, mutta hieman aiempaa lempeämmällä otteella.