Liikunta kannustaa lapsia positiiviseen asenteeseen

Lapset ja liikunta on loistava yhdistelmä. Urheileminen auttaa lapsia ja teini-ikäisiä nuoria kasvattamaan terveen mielen, terveen kehon, ystävyyssuhteita ja elämäntaitoja. Opettamalla lapsellesi urheiluhenkeä jo nuorena, autat häntä saamaan eniten irti pelaamisesta. Lopulta lapsesi vaivannäkö on ainoa asia, joka on täysin hänen hallinnassaan. Vaivannäkö, ei ottelun lopputulos, määrittää menestyksen tai epäonnistumisen. Jos lapsesi pääsee pelin loppuun asti ja on tehnyt aivan parhaansa, hän on toiminut menestyksekkäästi.

Liikunta kannustaa lapsia positiiviseen asenteesee

Eräänä hetkenä lapsesi on kisaamassa kohti maaliviivaa pikajuoksussa, laukaisemassa kohti maalia jääkiekossa tai ottamassa koppia pesäpallossa. Seuraavana hetkenä hän ei voi uskoa hävinneensä juuri ennen maaliviivaa, laukaisseensa huti maalista tai pudottaneensa pallon räpylästään. Hieno puoli junioriurheilussa on se, että lapsesi saa mahdollisuuden kokea näitä tunnetason ylä- ja alamäkiä turvallisessa, asiaankuuluvassa ja rakenteellisessa ympäristössä. Urheilu voi antaa lapsellesi mahdollisuuden tuntua kuuluvansa joukkueeseen, olla hyvä voittaja, nousta takaisin ylös tappion jälkeen ja kokea epämiellyttäviä kokemuksia kuten loukkaantumisia. Urheilu myös opettaa lapsellesi, kuinka tärkeää on yrittää kovasti, vaikka se ei aina tarkoittaisi voittamista. Lapsesi saattaa esimerkiksi juosta ja potkia palloa loistavasta, mutta hänen jalkapallojoukkueensa saattaa silti hävitä ottelun. Kaikki riippuu siitä, kuinka sinä ja lapsesi näette kokemuksen.

Positiiviseen urheiluhenkeen kannustaminen

Lapsesi rakastaa miellyttää sinua, tehdä sinut ylpeäksi ja saada hyväksyntäsi. Voit lähettää lapsellesi voimakkaan viestin siitä, mikä tekee sinut onnelliseksi. Oletko ylpeä, koska lapsesi yritti parhaansa vai koska hän teki monta maalia? Sinä olet vanhempana lapsesi tärkein roolimalli, mikä pätee myös urheilun suhteen. Kun katsotte yhdessä urheilua, kannattaa miettiä kommenttejaan. Voit luoda positiivista urheiluhenkiä kannustamalla suosikkijoukkuettasi heidän ponnistelujensa vuoksi, vaikka he olisivatkin pahasti tappiolla. Joukkueen, tuomarin tai muiden haukkuminen voi lähettää lapsellesi negatiivisen signaalin.

Positiiviseen urheiluhenkeen kannustaminen

On myös hyvä nostaa esille ja ylistää urheilijoita, jotka eivät sijoittuneet ensimmäisiksi. Voit puhua lapsellesi, kuinka kovasti urheilija yritti lopputuloksesta huolimatta. Voit kenties kertoa muutamia esimerkkejä ihailemistasi urheilijoista, jotka eivät välttämättä aina voita, mutta ovat tunnettuja hyvästä urheiluhengestään. Kun lapsesi tulee kotiin urheiluharrastuksestaan, kysy häneltä oliko hänellä hauskaa sen sijaan, että kysyisit, voittiko vai hävisikö joukkue. Keskity nauttimiseen, osallistumiseen, yrittämiseen ja hyvään urheiluhenkeen.

Positiivinen vai negatiivinen sävy

Kun menette urheilutapahtumiin, sinun käytökselläsi on suuri vaikutus lapseesi. Onko vaikutus positiivinen vai negatiivinen, riippuu käytöksestäsi, jutuistasi, äänensävystäsi ja osallistumisestasi katsomossa. Mieti, miltä lapsestasi tuntuisi, jos huudat esimerkiksi ”kuinka voit ampua tuosta ohi?” tai ”etkö voi juosta kovempaa?” Vertaa noita tunteita siihen, että sanoisit ”upea laukaus – parempaa onnea ensi kerralla!” tai ”anna mennä kaveri – olet melkein maalissa”. Äänensävylläsi ja kehonkielelläsi on myös usein suuri vaikutus lapseesi. Jos lapsesi ajattelee, että olet vihainen, koska hän laukaisi ohi, se voi viedä hauskuuden pois urheilusta. Se voi myös vaikuttaa lapsen itsetuntoon, jos se saa hänet ajattelemaan, ettei hän ole hyvä urheilussa. Mutta jos näytät ja kuulostat siltä, että sinulla on positiivinen mieli ja pidät hauskaa, se voi auttaa lastasi tuntemaan samoin. Ottelun päätyttyä voit vielä kertoa lapsellesi, kuinka hauskaa sinulla oli katsellessasi hänen pelaavan. Kun lapsesi kasvaa vanhemmaksi, urheilun painotus siirtyy aikuismaisempaan voittoa tavoittelevaan tyyliin. Tämän vuoksi osa lapsista voi jäädä jälkeen. Jos lapsesi ei enää nauti urheilulajistaan, voit auttaa häntä miettimään tapoja, joiden avulla hän voi yhä olla mukana, valitsemalla esimerkiksi eri joukkueen, valmentajan tai lajin. Näin hän voi yhä saada fyysiset ja sosiaaliset hyödyt urheilusta keskittymättä kilpailuun ja ilman voittamisen painetta.