Ovatko triathlonit turvallisia

Triathlon on laji missä kilpaillaan kolmella eri osuudella, joihin kuuluu uinti, pyöräily ja juoksu. Osuuksien pituudet vaihtelevat. Täyspitkän matkan suorittaminen voi kestää helposti yli 10 tuntia, joten siinä vaaditaan todella hyvää kuntoa. Usein triathlonistit harjoittelevat eri lajeja ympäri vuoden ja valmistautuvat suuriin kilpailuihin huolella. Lyhyemmät matkat sopivat jopa lapsille ja triathlon onkin todella suosittu harrastus myös Suomessa.

Lajissa vaaditaan hyvää kestävyyttä, siksi se sopiikin erityisesti pitkän matkan lajien harrastajille. Maailmalla laji on todella suosittua ja Havaijin vuosittainen Ironman kilpailu kerää paikalle tuhansia lajin harrastajia ja ammattilaisia ympäri maailmaa. Suomen kaikkien aikojen menestynein triathlonisti on Pauli Kiuru, joka menestyi erittäin hyvin kansainvälisellä tasolla. Hän on toiminut lajin innoittajana monelle nuoremmalla harrastajalle Suomessa.

Triathlon kilpailuun ei voi lähteä ihan kylmiltään. Se vaatii harjoittelua etenkin kestävyyden osalta. Suoritettavan matkan pituudesta riippuu, kuinka kovassa kunnossa kilpailijan pitää olla. Suomessa joka kesä järjestettävä Joroisten Triathlon on Suomen eniten triathlonisteja paikalle keräävä kilpailu. Siellä kilpaillaan niin ammattilais- kuin kuntoluokissakin ja taso on hyvin erilaista. Kuten kaikkeen urheiluun, myös triathloniin liittyy riskejä. Vaikka lajit ovatkin tuttuja ja turvallisia, useimmat loukkaantumiset johtuvat hyvin yleisistä syistä, kuten pyörällä kaatumisista. Monet vammat ja onnettomuudet on nähty nimenomaan pyöräily osuuksilla. Harvemmin uinnissa sattuu mitään merkittävää, mutta siinäkin voi kohdata erilaisia törmäilyjä monen kilpailijan juostessa veteen yhtä aikaa.

Laji onkin siitä mielenkiintoinen, että eri suoritusten välinen sijoitus voi vaihdella kilpailijoilla hyvinkin paljon. Vaikka lopputulokseen lasketaankin aina kokonaissuoritus, voi tilanne kesken kilpailua vaihdella paljon. Vaikka hyvä uimari saakin ensimmäisen uintiosuuden aikana etulyöntiaseman, voi sen helposti menettää pyöräilyosuudella paremmin sitä lajia hallitsevalle. Triathlon alue täytyy suunnitella tarkkaan. Yleensä kilpailuissa kilpailee satoja tai tuhansia kilpailijoita. Suomessa Joroisten kilpailun ehdottomasti suurin kilpailijamäärä on 1500 kilpailijaa, sen yli ei enää voida mennä. Paikalla tiedetään, että vaihtoalueiden ja avun saaminen pystytään järjestämään maksimissaan tälle kilpailijamäärälle, jotta se pysyy turvallisena ja vältetään mahdolliset onnettomuudet mahdollisimman tehokkaasti.

Suurin vaara lajissa onkin juuri vaihtopaikoilla. Tämä koskee nimenomaan pyörän hakua ja tuontia taas takaisin juoksuosuudella siirryttäessä. Kun sadat ja tuhannet kilpailijat ryntäävät vaihtopaikalle, on se suunniteltava erittäin tarkkaan, jotta kaikelta sekaannukselta vältytään. Vaihtopaikalla on oltava riittävästi tilaa, kaikki ylimääräiset esteet on poistettava ja sieltä on päästävä liikkumaan eteenpäin reippaasti ja turvallisesti.

teräsmieskilpailu

Kuitenkin lajin vuosikymmenien kokemuksella, tähän vaihtopaikan järjestelyyn on osattu varautua ja ne osataan rakentaa nykyään erittäin turvallisiksi. Tämä on kuitenkin myös suurin syy siihen, miksi triathlonin osallistujamäärä on aina rajattu tiettyyn lukuun. Koko kilpailupaikka on suunniteltu vain tiettyä kilpailijamäärää vastaavaksi ja sitä ei voida missään nimessä ylittää turvallisuussyistä. Kesäisen Joroisten kilpailun paikat täyttyvät nykyään jo muutamassa tunnissa ilmoittautumisen avauduttua.

Triathlon onnettomuuksia

Maailmalla triathlon kilpailuissa joudutaan varautumaan hieman hankalimpiin tilanteisiin, kuten Sydneyn olympialaisten uintiosuuden haikantaan. Hait ohjattiin kuitenkin syvemmille vesille ja kenelläkään ei ollut vaaraa. Suomessa tapahtui kesällä 2019 kuolemantapaus, jossa kilpailija menehtyi kesken uintiosuuden. Kyseessä oli kuitenkin sairaskohtaus ja paikallisilla turvallisuusjärjestelyillä ei ollut osuutta asiaan.

Monet onnettomuudet tapahtuvat pyöräilyosuuksilla. Jarrut menevät lukkoon, kumi puhkeaa, pyöräilijä menettää pyörän hallinnan tai törmää toiseen kilpailijaan. Valitettavasti onnettomuudet voivat olla joskus niin vakavia, että ne voivat lopettaa koko kilpailijan uran. Kuolemantapauksiltakaan ei ole täysin vältytty maailmalla tapahtuneissa kilpailuissa. Pyöräilyosuus on kuitenkin aina varustettu ensiavulla, joka on nopeasti paikalla haaverin sattuessa.