Triathlonin aloittaminen ei vaadi hyvää kuntoa tai urheilutaustaa

Triathlonin aloittamiseen tuntuu monella olevan iso kynnys, vaikka laji kiinnostaisikin. Alkuun lajissa pääsee kuitenkin mainiosti myös huonommalla pohjakunnolla, eikä erityistaitoja tarvita. Vapaauinnin oppii, vaikka uimataidot olisivat heikonlaiset. Treenimäärä ei myöskään eroa esimerkiksi juoksijan treeneistä, mutta treenit ovat monipuolisempia. Triathlon kasvattaakin suosiotaan jatkuvasti ja harrastajat löytävät lajin pariin yhä paremmin.

Triathlon sopii siis ihan kaikille, joita kiinnostaa kokeilla omia rajojaan urheilun parissa. Aloittamiseen riittää, että ihminen on perusterve ja pystyy periaatteessa tekemään kaikki lajin osuuksia. Minkäänlaista pohjakuntoa ei vaadita, se tulee kyllä treenien myötä. Aloittamista pohtivan kannattaa ilmoittautua vaikkapa pieniin kyläkisoihin, joita järjestetään ympäri Suomea. Varusteisiin ei näissä kisoissa tarvitse panostaa, vaan esimerkiksi pyöräilyosuuden voi hoitaa mummopyörällä. Pyörän lisäksi mukaan kannattaa ottaa aimo annos huumorintajua sekä lenkkarit ja uimapuku. Minkä tahansa uintityylin hallitseminen riittää, sillä näissä pikkukisoissa uintimatka on lyhyt, yleensä noin 200 metriä. Siinä pääsee kokeilemaan lajia ja testaamaan, tuntuuko se omalta. Yleensä tästä tie jatkuu harrastuksen pariin.

Triathlonille treenaaminen

Tarvittava treenimäärä riippuu pitkälti siitä, minkälaiset tavoitteet harrastajalla on. Aloittelijan kannattaa aluksi keskittyä lyhyisiin matkoihin, jotka sisältävät 750 metriä uintia, 20 kilometriä pyöräilyä ja viisi kilometriä juoksua.

Harjoittelussa kannattaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntää esimerkiksi työmatkapyöräilyä, sillä tällöin kilometrit kertyvät lähes huomaamatta eikä treeniaikaa tarvitse erikseen etsiä muualta päivästä. Juoksulenkille taas pääsee useimmiten kotiovelta, mutta uintia varten tarvitsee toki ensin siirtyä uimahalliin, jolloin aikaakin menee enemmän. Samalla saa kuitenkin monipuolista ja hyvää kuntoilua arjessa jaksamista silmällä pitäen.

Aloittelijan kannattaa pyrkiä treenaamaan viikossa noin 5-10 tuntia ja toisinaan välissä on hyvä pitää lepoviikkoa. Tällä harjoitustahdilla voi treenata perusmatkalle, eli 1,5 kilometriä uintia, 40 kilometriä pyöräilyä ja kymmenen kilometriä juoksua.

Lajien treenaamiseen vaikuttaa se, kuinka vahva pohja sinulla on missäkin lajissa. Monille uiminen on se osuus, jossa riittää eniten opeteltavaa. Tällöin voi käydä uimassa esimerkiksi kolme kertaa viikossa. Aikuisille on tarjolla paljon uimatekniikkakursseja, mikäli vapaauintitekniikka ei ole entuudestaan tuttu. Monissa paikoissa järjestetään erikseen kursseja triathlonisteille.

Mikäli puolestaan olet kaikissa lajeissa yhtä vahvoilla, kannattaa eri viikkoina painottaa eri lajeja. Kehittymisen salaisuutena ovat erilaiset kaudet, jolloin yhteen lajiin keskittyy enemmän ja kovemmin.

Varusteiden valinta

Mikäli lajista innostuu, seuraava askel on varusteisiin panostaminen. Oikeat varusteet ovat merkittäväksi avuksi suorituksissa. lisäävät harjoitusmukavuutta ja saavat motivaation pysymään korkealla.

Pyörää hankkiessa kannattaa pohtia, minkälaisen pyörän haluat. Vaihtoehtoina ovat ainakin monikäyttöinen maantiepyörä, joka sopii kaikenlaiseen pyöräilyyn tai erityisesti triathlonia varten suunniteltu aika-ajopyörä. Jälkimmäinen on nopeampi ja ajotuntumaltaan vakaampi, mutta ei yhtä monikäyttöinen. Molemmat pyörät maksavat suunnilleen yhtä paljon. Pyörän valinnassa tärkeintä on selvittää oikea runkokoko. Lähes kaikkia muita osia pyörässä pystyy helposti vaihtamaan, mutta rungon on oltava käyttäjälle juuri sopivan kokoinen, jotta ajoasento olisi oikeanlainen. Asiaa kannatta rohkeasti kysyä esimerkiksi pyöräliikkeestä, jossa osataan hyvin auttaa pyörän valinnassa ja oikean runkokoon hahmottamisessa.

Suomen oloissa märkäpuku on ehdoton varuste triathlonin uintimatkalle, sen verran kylmiä ovat vetemme myös kesäaikaan. Luonnonvesissä uidessa märkäpuku tuo huomattavasti lisää suoritusmukavuutta.

Aloittelija joutuu toisinaan hankkimaan kaikki varusteet kerralla, jolloin hinta tietysti on merkittävä tekijä. Märkäpuvun tai muidenkaan varusteiden kohdalla valintaa ei kuitenkaan kannata tehdä vain hinnan perusteella, sillä laadukkaat varusteet kestävät paremmin ja auttavat suorituksessa. Oikein huollettuna sekä pyörä että märkäpuku kestävät triathlonilla käytössä hyvinkin viisi vuotta. Jos harrastusinto loppuu kesken kaiken, on hyvillä varusteilla myös huomattavasti parempi jälleenmyyntiarvo.