Triathlonin lajit harrastus mielessä

Moni ajattelee triathlonia kovien ammattiurheilijoiden huippu lajiksi, ja vaikka tämä onkin hyvin pitkälle totta, lajia voi harrastaa ilman kilpailuna aiheuttamia paineita myös pehmeästi hyvä yleiskunto mielessä. Kilpailuissa nähtävät kolme lajia, juoksu, uinti, ja pyöräily, ovat useimpien meistä tavoitettavissa, ja niiden harrastamisen aloitus ei yleensä vaadi kovinkaan kovaa alku budjettia.

Triathlonin lajit harrastus mielessä

Triathlonin harrastuksen voi ottaa helposti osaksi tavallista kuntoilu rutiinia, ja sen rakenteesta saa helposti itselleen lis’ innostusta. Miten olisi sitten vaikkapa viikoittaisen triathlon ohjelman suunnitteleminen, tai kesäinen pehmo triathlon päivä, jonka aikana pyöräilet uimarannalle, ja lämmittelet ennen uimista rannan ruohikossa tapahtuvalla kevyellä hölkkäyksellä. Tai talven kuukausina kuntosali triathlon kavereiden kanssa?

Uimaharrastus

Moni muistaa vieläkin hyvin kouluajan uimahalitunnit. Kloorivedessä tapahtuvat uintiharjoitukset, joiden tarkoituksena oli hyvin pitkälle uimataidon kehittäminen turvallisuuden varalle. Suomalaisilla on yleisesti hyvä uimataito, ja usea jatkaa harrastusta edelleen aikuisena, ja lajin harrastus paikaksi löytyy uima altaan lisäksi useita luonnollisia vaihtoehtoja. Uinti on siitä loistava laji että sitä voi helposti harjoitella omassa tahdissa paikallisella uima altaalla, tai mökin rantavesissä. Säännöllinen uinnin harrastaminen auttaa lihaskunnon kasvattamisessa, mutta uinti on myös loistavaa aerobista harjoitusta. Hyvä uimataito voi myös pelastaa harrastajan hengen hänen joutuessaan arvaamatta vedenvaraan.

Uimaharrastus

Uinti on loistava harrastus niille meistä joilla on ongelmia nivelten tai liikapainon kanssa. Vedessä tapahtuva liikunta laittaa vähemmän paineita lihaksille, ja veden aiheuttama vastustus auttaa polttamaan suhteellisen suurten määrän kaloreita. Vesi harjoituksia käytetään paljon hyväksi erityyppisissä fysiologisissa kuntoutuksissa. Uintia harrastuksena aloittavan kannattaa ottaa selvää paikallisista uimahalleista ja seuroista. Näissä järjestetään usein myös muita vesiperäisiä urheilulajeja kuten vesi aerobikkia. Aloittelija tarvitsee varusteeksi vain itselleen sopivan uimapuvun, sporttiset mallit ovat usein tarkoitukseen paremmin sopivia. Harjoituksen jäätyä vakituiseksi, varusteiksi saattaa haluta hankkia myös uimalasit ja lakin, jotka tarjoavat suojaa kloorivettä vastaan.

Kävely, juoksu, ja hölkkäys

Toinen triathlonin laji on juoksu, mutta pehmeästi harrastava voi halutessaan helposti vaihtaa tämän rivakkaan kävelyyn tai hölkkäykseen. Kaikilla liikunta tyyleillä on harrastajalleen huomattava määrä positiivisia terveysvaikutuksia, mutta juokseminen pitkään ja nopeasti ei sovi kaikille.Jos perus terveys on kunnossa juoksu harrastus on helppo aloittaa kodin läheisillä lenkkipoluilla tai kuntosalin juoksumatolla. Ulkona juoksu vie harrastajan luonnon helmaan, kun taas kuntosalilla lajia voi harrastaa ulkoilman säätilasta huolimatta. Jokainen harrastaja voi itse päättää kumpi sopii hänelle parhaiten. Kävelijän ja hölkkääjän varusteiksi sopivat mukavat tossut, ja lämpötilaan käyvät ulkoiluvaatteet. Juoksua tosissaan harrastavien kannattaa miettiä jalkine valintojaan hieman tarkemmin, sillä nope juoksu asettaa paljon paineita polville ja nilkoille. Oikean tyyppiset kengät auttavat juoksijaa pitämään huolta nivelistä, ja näitä voi käydä sovittamassa useissa urheiluväline kaupoissa. Lisäksi lenkille kannattaa ottaa mukaan fitbit tyyppinen ranneke, jolla omaa edistymistään voi seurata helposti, ja sopiva juomapullo, sillä harrastuksen aikana voi kärsiä helposti nestehukasta.

 

Pyöräilyn ilot

Kolmas triathlonin lajeista on pyöräily. Moni suomalainen ottaa varsinkin kesäisin kaksipyöräisen kulkuvälineen käyttöönsä, ja talviaikaan lajia voi harrastaa vaikkapa kuntosalien spinning tunneilla. Pyöräilyä voi harrastaa useissa eri muodoissa. Tutun ja turvallisen kaupunki pyörän lisäksi kaupoista löytyy metsä käyttöön tarkoitettuja maastopyöriä, ja kapea renkaisia ratapyöriä, joilla harrastajat voivat paahtaa huomattavasti nopeammin. Pyöräily on juoksua huomattavasti nivel ystävällisempää, ja sen voi helposti yhdistää päivittäiseen toimintaan. Pyöräily on myös huomattavan perhe ystävällistä toimintaa, ja kaikista pienimmät lapsukaiset voivat matkustaa tarakalle asetettavissa istuimissa, antaen urheilevalle vanhemmalle lisävastusta ylämäissä.