Triatlon aloittelijoille

Oletko koskaan törmännyt termiin “triatlon” tai kysyikö joku triviapelissä, mitä urheilulajeja se käsittää ja sinulla ei ollut aavistustakaan? Haluatko tietää enemmän tästä jännittävästä kestävyysurheilusta ja et tiedä mistä aloittaa? No, tämä on oikea paikka aloittaa. Selitämme kaiken, jota sinun täytyy tietää siitä ja jos päätät tämän urheilulajin olevan lähellä sydäntäsi, tiedät tarkalleen mistä aloittaa. 

Triatlon aloittelijoille

Triatlonin historia ja alkuperä

Sana itsessään on kreikasta, joka tulee sanasta “τρια” (kolme) + “άθλος” (urheilu) ja se käsittää kolmea kestävyyskilpailua yksi toisensa jälkeen ilman taukoa. Yleisin urheilun muunnelma on missä järjestetään kolme urheilulajia multisport-kilpailussa. Nämä ovat yleensä uinti, pyöräily ja juoksu ja on olemassa monia muunnelmia, jotka koskevat urheilijoiden osallistumista niihin. On myös eri muunnelmia koskien välimatkaa ja eri maastoja. Urheilijat, jotka osallistuvat siihen aloittavat yleensä uinnilla (aina avoimella merellä) ja sitä seuraavat pyöräily ja juoksu. Yksi urheilu seuraa toista ilman aukkoja tai taukoja, paitsi ne ajat jotka urheilija tarvitsee vaihtaakseen vaatteita tai säätämään laitteitaan. Urheilija, joka suorittaa yleisen radan nopeimmin, ajoitetaan myös kolmen lajin väliajoissa.   Monet uskovat, että urheilun alkuperä voidaan jäljittää Ranskaan, noin vuoteen 1920 jolloin monia muunnoksia ja etäisyysyhdistelmiä alkoi levitä koko maailmaan. Kansainvälinen triatloniliitto perustettiin vuonna 1989 ja se pitää maailman mestaruuksia vuosittain. Sen päätavoite sen perustamisessa oli tehdä triatlonista osa olympialaisohjelmaa. Tästä unelmasta tuli totta Sydneyn peleissä vuonna 2000, jossa laji teki ensiesiintymisensä ja urheilijat kisasivat 1500 metrin uinnissa, 40 kilometrin pyöräilyssä ja 10 kilometrin juoksussa. Paratriatlon on muunnelma triatlonista urheilijoille, joilla on fyysisiä vammoja ja se esitettiin ensin vuonna 2016 kesän paralympialaisissa Rio de Janeirossa, Brasiliassa. Pikajuoksu koostui 750 metrin uinnista, 20 kilometrin pyöräilystä ja 5 kilometrin juoksusta. Molemmissa lajeissa, molempien sukupuolien urheilijat voivat osallistua erillisiin kategorioihin.

Tunnetuimmat triatlonimuunnelmat

Kuten aiemmin mainittu, urheilulajista on eri muotoja ja yhdistelmiä. Olympialaisissa se koostuu 1500 metrin uinnista, 40 kilometrin pyöräilystä ja 5 kilometrin juoksusta ja kevättriatlonissa urheilijat kisaavat vastaavasti 750 metrissä, 20 kilometrissä ja 5 kilometrissä. On myös olemassa Rautamies-triatlon, yksi vaikeimmista, rasittavimmista ja haastavimmista yhden päivän mittaisista tapahtumista maailmassa, jossa urheilijat kisaavat 4 kilometrin uinnissa, 180 kilometrin pyöräilyssä ja 42 kilometrin juoksussa ilman taukoja. Useimmat rautamies-tapahtumat antavat rajallisen ajan urheilijoille suorittaa radan, joka on 16:sta 17:sta tuntiin. Kuuluisin rautamies-triatlon pidetään Kailua-Konassa Hawaiilla vuosittain.

Mistä aloittaa

Monilla ihmisillä on seuraava väärinkäsitys: Triatlon-urheilijaksi tuleminen on todella ankaraa ja vaikeaa ja vain fanaatikot ja hullut urheilijatyypit onnistuvat tällaisessa. Oikeastaan tämä ei ole täysin totta. On olemassa monia triatlonvalmennus-ohjelmia, joita voit käyttää päästäksesi alkuun ja monet niistä lupaavat, että voit suorittaa ensimmäisen triatlonisi kolmessa kuukaudessa. Toinen ihmisten suuri väärinkäsitys ja pelko on, että triatlonin suorittamiseen tarvittavat varusteet ja laitteet ovat kalliita. Tämäkään ei ole täysin totta ja peruslaitteet ovat suhteellisen halpoja. Tarvitset hyvän märkäpuvun, uimalasit ja -lakin, jos sinulla on pitkät hiukset. Myös pyörä, joka vastaa tarpeitasi ja on hyvässä kunnossa, on välttämätön. Se voi olla maantie-,  maasto- tai hybridipyörä. Lenkkikengät ovat olennaiset ja hyvän laatuinen pari voi säästää paljon ongelmia. Mitä tulee treenaamiseen, se riippuu fyysisestä kunnostasi tällä hetkellä. Jos et ole treenannut hetkeen, ehdotamme 12-viikon ohjelmaa, jotta voit saada kuntosi takaisin ja vahvistaa kestävyyttäsi. Hyvä fyysinen kunto on tarpeellista, jotta voit nauttia kilpailusta sekä välttää vakavaa fyysistä vammaa. Hyvä suunnitelma on sitoutua koulutusohjelmaan viisi kertaa viikossa, noin neljä tuntia yhteensä.

Mistä aloittaa

On olemassa monia triatlon-kisoja, pienempiä ja suurempia, joista voit aloittaa. Internet on täynnä sivustoja, jotka voivat tarjota sinulle päivämäärät, sijainnit ja vaatimukset. Sinun tarvitsee vain häivyttää pelkosi ja painaa hakunappia. Se kaikki alkaa sieltä. Hyvä treenausohjelma yhdistettynä hyvään ravitsemussuunnitelmaan antaa sinulle varmasti asianmukaisen valmistelun, jotta voit juosta ensimmäisen triatlonisi.