Kuntoiluvinkkejä senioreille 1

On olemassa monia syitä, miksi yleensä hidastumme ja istumme enemmän aloillamme iän myötä. Se voi johtua terveyden ongelmista, painon tai kipujen vuoksi tai kaatumisen aiheuttamasta huolesta. Tai kenties ajattelet, että liikunta ei vain sovi sinulle. Mutta kun sinulle tulee enemmän ikää, aktiivisesta elämäntyylistä tulee terveytesi kannalta tärkeämpää kuin koskaan.

Kuntoiluvinkkejä senioreille 1

Liikkumaan lähteminen voi antaa sinulle energiaa, pitää yllä itsenäisyyttäsi, suojata sydäntäsi sekä auttaa hallitsemaan sairauksien oireita ja kipuja sekä painoasi. Säännöllinen urheilu on myös hyväksi mielellesi, olotilallesi ja muistillesi. Iästäsi tai nykyisestä fyysisestä kunnostasi riippumatta tässä artikkelissa esitetyt vinkit voivat tarjota sinulle yksinkertaisia ja nautinnollisia tapoja tulla aktiivisemmaksi ja parantaa terveyttäsi sekä kohentaa ulkoista tilaasi.

Liikunnan hyödyt iäkkäille ihmisille

Hiljattain tehty ruotsalainen tutkimus osoittaa, että fyysinen aktiivisuus oli merkittävin vaikuttava tekijä pitkän iän takana lisäten ylimääräisiä vuosia elämääsi, vaikka et aloittasi liikuntaa kuin vasta myöhäisiällä. Mutta liikunnan harrastaminen ei pelkästään lisää vuosia elämääsi, se lisää myös elämää vuosiisi. Liikunnan ansiosta näytät paremmalta, tunnet olosi terävämmäksi ja energisemmäksi ja koet suurempaa hyvinvoinnin tunnetta.Liikunta auttaa ylläpitämään tai pudottamaan painoa. Kun metabolismi hidastuu luonnollisesti iän myötä, terveellisen painon ylläpitäminen on haasteellista. Liikunta auttaa tehostamaan metabolismia ja lisäämään lihasmassaa, mikä auttaa polttamaan enemmän kaloreita. Liikunta myös vähentää sairauksien ja kroonisten tautien vaikutusta. Liikuntaa harrastavilla ihmisillä on yleensä paremmat immuuni- ja ruoansulatustoiminnot, parempi verenpaine ja luuntiheys sekä pienempi riski Alzheimerin tautiin, diabetekseen, lihavuuteen, sydäntauteihin, osteoporoosiin ja tiettyihin syöpiin sairastumiseen.Kuntoileminen parantaa lisäksi liikkuvuutta, notkeutta ja tasapainoa. Harjoittelu kehittää voimaa, ketteryyttä ja ryhtiä, mikä vuorostaan auttaa tasapainoon, koordinaatioon ja kaatumisriskien vähentämiseen. Voimaharjoittelu myös auttaa lieventämään kroonisten sairauksien, kuten reuman oireita.

Liikunnan hyödyt iäkkäille ihmisille

Hyödyt henkiselle terveydelle

Liikunta parantaa tutkitusta unta. Laadukas uni on elintärkeää yleisen terveydentilan kannalta. Säännöllinen aktiivisuus voi auttaa sinua nukahtamaan nopeammin, nukkumaan syvemmin ja heräämään energisempänä ja pirteämpänä. Lisäksi liikunta parantaa oloa ja itseluottamusta. Harjoittelu on erittäin hyvä stressin lievittäjä ja tuotetut endorfiinit voivat todella auttaa vähentämään surun, masennuksen tai ahdistuksen tuntemuksia. Aktiivisuus ja itsensä voimakkaaksi tunteminen auttavat luonnollisesti kasvattamaan itseluottamusta.Liikunta tekee uskomattomia asioita myös aivoille. Sudokujen tai sanaristikoiden tapaiset aktiviteetit voivat auttaa pitämään aivosi aktiivisina, mutta mikään ei tarjoa aivoille yhtä suurta hyötyä kuin liikunta. Se voi auttaa aivotoimintoja, kuten useiden samanaikaisten tehtävien hoitamista ja luovuttaa, minkä lisäksi se voi auttaa ehkäisemään muistin heikkenemistä, kognitiivista heikentymistä ja dementiaa. Aktiivisuuden lisääminen voi jopa auttaa hidastamaan aivojen häiriöiden kuten Alzheimerin taudin etenemistä.Säännöllisen harjoittelurutiinin aloittaminen tai ylläpitäminen voi olla haastavaa missä iässä tahansa, eikä se ainakaan helpotu, kun saat lisää ikää. Saatat tuntea epävarmuutta terveysongelmien, särkyjen ja kipujen tai vammojen ja kaatumisten aiheuttamien huolten vuoksi. Jos et ole koskaan aiemmin harrastanut liikuntaa, et ehkä tiedä mistä aloittaa tai ehkä ajattelet olevasi liian vanha tai hauras, etkä pysy enää nuoruudessasi asettamiesi standardien mukana. Tai kenties ajattelet vain, että liikunta on tylsää.Vaikka nämä voivat tuntua hyviltä syiltä hidastaa ja ottaa rennosti ikääntyessäsi, ne ovat vielä parempia syitä aloittaa liikunta. Aktiivisuuden lisääminen voi saada sinut energisemmäksi, lievittää stressiä, auttaa lieventämään sairauksien oireita ja kipuja sekä parantaa yleistä hyvinvointiasi. Voit saada liikunnan hyödyt lisäämällä elämääsi vaikka vain vähän lisää liikuntaa ja aktiivisuutta.