Uintiosuus on monelle triathlonin vaikein osuus

Triathlonissa monet kokevat haastavimmaksi osuudeksi uinnin, sillä kilpailussa uiminen eroaa monella tavoin uima-altaassa tapahtuvasta uimisesta. Tämä kannattaa ottaa huomioon jo kilpailuun treenatessa.

Märkäpuku on etu, mutta vaatii totuttelua

Selkeä ero muuhun uimiseen on se, että triathlonissa käytössä on märkäpuku. Tämä muuttaa uintikokemusta ja vaikuttaa tekniikkaan, joten uintiharjoituksissa kannattaa ehdottomasti treenata myös märkäpuvun kanssa. Oikein käytettynä märkäpuku on suureksi avuksi Suomen kylmissä luonnonvesissä tapahtuvaan uintiin ja sen avulla voi uida Suomen pienissä järvissä toukokuusta aina syyskuun lopulle. Triathlonissa märkäpukua saa käyttää veden ollessa korkeintaan 20-23 asteista. Lisäksi triathlonissa käytettävissä märkäpuvuissa on tarkkaan säännelty sallitut materiaalit ja kankaan paksuus. Märkäpuvut maksavat valmistajasta rippuen 200-900 euroa. Kalliimmissa malleissa käytetään laadukkaampaa materiaalia, joka on avuksi erityisesti niille uimareille, joilla on jo vahva uintitekniikka ja he haluavat hyödyntää sitä täysipainoisesti.

Märkäpuku eristää tehokkaasti kylmää mutta kelluttaa lisäksi vartaloa ja tekee näin uimisesta kevyempää. Uiminen märkäpuvulla rasittaa hieman eri tavalla käsilihaksia kuin ilman pukua uiminen, joten sitä pukua todella kannattaa testata uintikaverina hyvissä ajoin ennen kilpailuja. Uimahallissa puvussa tulee helposti liian kuuma, mutta sitä voi käyttää esimerkiksi alkutreenin ajan.

Harjoittele myös suunnistamista

Triathlonin uintiosuudella suunnistamisella on merkittävä rooli. Myös suunnistamista kannattaa treenata jo uima-altaassa. Suunnistustekniikassa tärkeää on taloudellisuus eli päätä nostetaan vain sen verran kuin tarvitaan ja hengitys rytmitetään päännoston kanssa. Oikeaa rytmiä, hengitystä ja suunnistustekniikkaa voi treenata ammattivalmentajan avulla.

Kun suunnistustekniikan on saanut hiottua enemmän tai vähemmän sujuvaksi, voi altaassa alkaa harjoitella erilaisia suunnistustehtäviä. Yksi suosittu harjoitus on sellainen, jossa uidaan altaanväli vauhdikkailla vedoilla ja samalla täytyy pystyä selvittämään esimerkiksi uimahallin seinällä olevan kellon näyttämä aika. Avovesitreeneissä suunnistusta tulee harjoitella jokaisella kerralla, jotta lyhyimmän mahdollisen reitin löytämiseen syntyy rutiini. Välillä kannattaa pyytää kaveria katsomaan rannalta, oliko valittu reitti todella se lyhyin, sillä vedestä katsottuna mittoja on vaikea hahmottaa.

Toinen hyvä tapa harjoitella suunnistamista uiminen silmät kiinni. Valitse jokin tietty merkki ja ui sitä silmät suljettuina 15-30 vetoa. Tarkista tämän jälkeen, kuinka suoraan onnistuit etenemään. Mikäli reitti lähtee joka kerta kaartumaan tiettyyn suuntaan, voit tutkia onko kyseessä uintiin liittyvä tekniikkavirhe. Suoraan uimista helpottaa, jos kuvittelet pitäväsi vartalon mahdollisimman pitkänä ja ajattelet, että uit päälakesi osoittamaan suuntaan.

Siirtyminen uima-altaasta avoveteen

Uintitekniikkaa muuttuu selkeästi, kun siirrytään uimahallista avoveteen. Lisäksi esimerkiksi aallot ja ruuhkassa muiden kilpailijoiden keskellä uiminen vaikuttavat tekniikkaan. Eduksi on, jos pystyt vaihtelemaan uintitekniikkaa aaltojen korkeudesta ja suunnasta riippuen. Avovedessä ei ole myöskään mahdollista hyödyntää altaan reunoja tai päätyä, joten kehoaan joutuu koko kelluttamaan ja liike täytyy pitää yllä. Tätä voi harjoitella jo allastreeneissä siten, että tekee kääntymisen juuri ennen päätyä, jolloin jalat eivät kosketa lainkaan altaan seinään ja tauko jää puuttumaan.

Avovedessä uidessa taloudellisin uintityyli on usein hieman lyhyempien vetojen käyttäminen kuin altaassa. Myös liukuvaihe lyhenee. Näin pääset etenemään terävässäkin aallokossa ja ahtaassa tilassa. Jos tuuli on selkeästi myötäinen, voit pidentää liukuvaihetta. Samalla tavoin olosuhteet vaikuttavat potkujen rytmitykseen. Alkukiihdytyksen aikana ja ohittaessasi muita uimareita kannattaa potkut pitää voimakkaina, mutta muulloin potkuja kannattaa keventää. Suurten jalkalihasten hyödyntäminen kuluttaa merkittävästi energiaa ja uintiosuuden jälkeen matkaa on vielä tehtävänä.

Tekniikan, suunnistamisen, märkäpuvun ja avovesiolosuhteiden lisäksi kannattaa mahdollisuuksien mukaan harjoitella jo etukäteen suuressa porukassa uimista. Triathlontapahtumaan saattaa osallistua jopa satoja ihmisiä, joten alkumatkasta ruuhka on melkoinen, käsikontaktia ei voi välttää ja on tärkeää oppia pysymään rauhallisena. Aloittelijan kannattaa suosiolla päästää ainakin nopeimmat eteensä.