Valmistautuminen triathloniin

Valmistautuminen triathloniin

Triathloniin liittyy legenda, jossa haluttiin selvittää kuka on paras kaikessa. Legenda syntyi Hawaijilla ja sitten leivisi pikkuhiljaa koko maailmaan. Suomen Triathlonliitto perustettiin jo 80-luvun loppupuolella. Triathloniin valmistautumiseen liittyy useampi asia, joka kannattaa ottaa vakavasti ennenkuin päättää osallistua kisoihin. Nämä ovat ainakin ruokavalio, harjoitusohjelma ja henkinen valmistautuminen. Laji ei ole helppo ja sinun pitäisi olla vähintäänkin yhtä hyvä kolmessa, täysin erilaisessa lajissa: uinnissa, pyöräilyssä ja juoksussa. Nämä kaikki kolme lajia ovat kylläkin kestolajeja, mutta silti hyvin erilaisia toisistaan. Jokaisella kilpailijalla on toki omat vahvuutensa ja heikkoutensa, mutta ideana on olla hyvä kaikissa. Tärkein on tunnistaa juuri nuo vahvuudet ja parantaa heikkouksia erityisesti parantamalla tekniikka sekä kestävyyttä.

Ruokavalio ja harjoitusohjelma

Triathlonistin ruokavalio on sama kuin kenen tahansa kestävyysurheilijan ravinto. Ravinnolla on elintärkeä rooli siinä miten suoriudut sekä kisoissa että oman kropan kehityksessä. Energian riittävyys ja sen saatavuus suhteessa siihen miten suoriudut ovat suorassa yhteydessä. Yksi tärkeimmistä pointeista on ehdottomasti säännöllinen ruokailurytmi, ateriat tulisi syödä vähintään 4 tunnin välein ja tärkeää on tietysti myös se mitä syöt. Tuoreet marjat, hedelmät ja vihannekset on tärkeä osa triathlonistin ruokavaliota, mutta yhtä tärkeä on esimerkiksi proteiinin syöminen. Proteiinia on saatava ainakin se 2 kiloa per päivä ja kovalla harjoittelulla sitäkin enemmän. Proteiinia tulisi syödä pikkuhiljaa 30g per ateria. Nesteytys on myös tärkeää, koska erityisesti munuaiset tarvitsee jatkuvaa puhdistusta johtuen proteiinin suuresta määrästä. Hiilihydraatit ja rasvat ovat polttoaineita myös, joiden tarve vaihtelee riippuen harjoitteluintensiteetistä. Hiilihydraatteja tulisi saada kuitenkin ainakin se 60-70% ruokavaliosta ja ravaa noin 20%. Laadukkaita rasvoja pitäisi suosia, eli kala- ja pähkinöitä sekä kasvisöljyjä.

Treenaaminen on toinen kulmakivi triathlonisteille ja se on juuri se mikä tekee kenestä tahansa aidon triathlonistin. Tämä harrastus ei ole helppo, koska pitää hallita kolmea eri lajia yhtä hyvin ja sitäkin paremmin. Jokaisen lajin hallitseminen vie aikaa ja loputtomia tunteja harjoittelua. Tekniikka ja harjoittelun jatkuvuus on yksi tärkeimmistä asioista, pitäisi pitää huolta ettei tule rasitusvammoja tai loukkantumisia ylipäänsä harjoittelun aikana, koska se voi kaataa unelman kilpailusta. Fyysisessä treenissä ehkä vaikein voi olla omien heikkouksien tunnistaminen ja niiden tunnustaminen sekä oikeanlainen korjaaminen. Jokainen harjoittelukerta pitäisi ajaa kehoasi parempaan kuntoon ja fyysiseen edistykseen. Pitkäjänteisyys ja jämäkkä kehitys voidaan saavuttaa, jos ottaa valmentajan joiden treeniohjelmat ja lähestyminen perustuu pelkkään toimivaksi todettuun tieteeseen. Myös triathlonin harjoitusryhmään kannattaa liittyä, samanhenkiseen porukkaan kuuluminen nimittäin auttaa myös henkisessä jaksamisessa. Fyysinen rasitus on raskas, mutta mukana tulee myös henkinen rasitus, johon ei saa suhtautua missään määrin vähettelevästi.

Henkinen puoli ja vakuutus

Henkinen puoli ja vakuutus

Pelkkä fyysinen valmistautuminen ei riitä, kehon ja mielen täytyy toimia tandemina ja yhteisessä ymmärryksessä. Mielikuvaharjoittelun voima ja merkitys on valtava ja sen voi ottaa jo käyttöön sekä muodostaa siitä rutiinin paljon aikaisemmin, kuin juuri ennen kisoja. Henkinen vireystaso pitää olla kunnossa. Koska triathlonissa haetaan maksimaalista suoritusta, niin psyykkinen puoli voi olla hyvinkin rajoittava tekijä. Psyykkinen valmius on itseasiassa tae onnistumiseen. Jos varusteet ovat kunnossa ja kunto sekä kehovalmius ovat 100% mukana, mutta mieli ei ole valmis, ei suoritus ole niin hyvä kuin sen haluaisi olevan.

Triathlon on erittäin tapaturma-altis, loukkaantumisia tulee väistämättä, koska harjottelu on jatkuvaa ja tavoitteellista. Vakuutus korvaa muun muassa ottelut, kilpailut ja turnaukset sekä esimerkiksi harjoitukset sekä niistä ja niihin siirtyminen. Hyvä esimerkki on Sporttivakuutus, joka toimii sekä ulkomailla että Suomessa.